W zeszłym tygodniu mogliśmy się przekonać, co rodzimowiercy nie przystoi. W tym tygodniu więc coś dla odmiany pozytywnego! Oto osiem punktów, które prawdziwy rodzimowierca powinien przestrzegać, aby odróżnić się od tych, którzy rodzimą wiarę traktują jedynie instrumentalnie.
Manifest prawdziwego rodzimowierstwa
- Przestrzegamy Świętego Prawa Gościnności. Gość w dom, bóg w dom! To znaczy, nigdy nie odpędzamy gości i nie przeprowadzamy obrzędów w ukryciu, tylko dla swoich. Gości zsyłają Bogowie, czasem wcielają się w nich, zatem prawdziwie wierzący rodzimowierca nie może sobie gości wybierać. Gość jest osobą sakralną, a prośba o gościnę to tylko grzeczność, która nie jest konieczna, gdyż Przodkowie nie czekali, aż gość o gościnę poprosi. Gościnność odróżnia ludzi od zwierząt. Z drugiej strony gość zobowiązany jest szanować Bogów gospodarza; jeśli tego nie robi, okazuje, że nie może być jednym z Nich i dopiero wtedy może zostać wyproszony.
- Uznajemy, że polskość jest duchowa – nie genetyczna ani rasowa. Historia zna Polaków wszystkich kolorów skóry: żółtych Ałbazińców z Chin, czarnych Lapologne z Haiti, a nawet czerwonoskórych. Czcimy pamięć czarnych i żółtych bohaterów powstania wielkopolskiego i warszawskiego. Polakiem i rodzimowiercą może stać się każdy. Wystarczy akces do kultury polskiej i pokłon oddany Bogom, Przodkom i Bohaterom.
- Uznajemy, że z katolikami łączą nas wspólni Przodkowie, a więc mogą oni być rodzimokulturowcami, szanującymi polską historię, tradycję i tożsamość i jako tacy mogą stawać w obrzędowym Kręgu jako goście.
- Kościół katolicki jest organizacją całkowicie nam obojętną. Jako rodzimowiercy nie wtrącamy się w jego sprawy i oczekujemy tego samego. Katolickie miejsca kultu szanujemy na zasadzie wzajemności i przez wzgląd na obowiązujące prawo. Jednak jakiekolwiek akty katolickiej agresji przeciw rodzimowiercom nie mogą pozostać bez naszej natychmiastowej reakcji w formie pokojowych protestów oraz zgodnych z prawem działań i demonstracji mediano-politycznych. Przykładem Ślęża 2016, Rowokół 2017, Choroszcz 2018.
- Uznajemy, że o tożsamości wiary rodzimej decyduje jej zgodność z tradycjami zachowanymi w polskiej kulturze ludowej oraz przekazami historycznymi dotyczącymi wiary Przodków. Rozumiemy, że skąpość źródeł dopuszcza wiele różnych interpretacji i punktów widzenia, zatem wszelki dogmatyzm w rodzimowierstwie nie ma racji bytu. W szczególności dopuszczalne są różne poglądy na hierarchię panteonu słowiańskich Bogów i opinie, który z Nich jest najważniejszy. Wszelkie interpretacje wiary Przodków dostosowujące ją do czasów współczesnych muszą jednak nawiązywać zgodnie do jakichś elementów słowiańskiej tradycji duchowej, aby mogły być uznane za ich rozwinięcie i kontynuację. Odrzucamy religijny eklektyzm i polityczną poprawność. Każda modyfikacja liturgii wiary rodzimej musi legitymizować się nawiązaniem do historii Słowian.
- Uznajemy za niestosowne łączenie wiary rodzimej z ideologią polityczną, w szczególności nacjonalistyczną i zadrużną. Kompromisy polityczne często stoją w sprzeczności z zasadami wiary. W sytuacjach spornych wiara zawsze musi mieć pierwszeństwo. Jesteśmy patriotami, ziemia polska jest dla nas Ziemią Świętą, jednak zachowujemy najdalej posuniętą ostrożność i rozwagę w kwestiach łączenia religii z polityką.
- Przedstawicieli religii rodzimych innych narodów słowiańskich traktujemy z najwyższą uprzejmością jako gości. Zachowujemy jednak stanowczą rezerwę wobec wszelkich przejawów panslawizmu jako narzędzi polityki imperialnej Rosji.
- Uznajemy, że aktualna moda na Słowiańszczyznę sprzyja popularyzacji wiary Przodków, jednak unikamy sytuacji sprowadzających rodzimowierstwo do snobizmu i komercji. W szczególności sprzeciwiamy się odprawianiu obrzędów rodzimych na pokaz dla turystów, którzy często nie potrafią się właściwie zachować, oraz podczas imprez o charakterze rozrywkowym. Kontakty żerców z mediami powinny być wolne od celebryctwa schlebiającego niskim gustom.
Sława Bogom! Sława Przodkom i Bohaterom!
Uwaga: Na exlibris.net.pl wciąż są do kupienia ostatnie egzemplarze Teologii wiary rodzimej oraz Wykłady dla kandydatów na żerców Rodzimego Kościoła Polskiego.
2 Replys to “Manifest prawdziwego rodzimowierstwa”